Zet in op je zoekfunctie!

Sta even stil bij je eigen surfgedrag. Hoe zoek jij naar informatie op het wereldwijde web? Een gok: net als ruim 97 % van alle internetgebruikers wereldwijd doe je dat dagelijks via de zoekfunctie van Google. Je kan ervan uitgaan dat bezoekers van jouw website blij worden van een centrale, krachtige zoekfunctie.

Bezoekers van jouw website worden blij van een centrale, krachtige zoekfunctie

Bij LCP zetten we volop in op het optimaliseren van onze krachtige zoekfunctie. Ook als redacteur zorg je ervoor dat je inwoners via een zoekmachine en een zoekfunctie op jouw website vlot informatie terugvinden.

Plaats je zoekfunctie centraal

Hoewel webredacteurs de structuur en navigatie opstellen met de gebruiker in gedachten, blijft het zonder zoekfunctie vaak moeilijk om in de gigantische hoeveelheid informatie en webpagina’s vlot een antwoord op een specifieke vraag te vinden.

Bezoekers van jouw website gaan op zoek naar wat ze best kennen: een zoekfunctie. Staat die op jouw website al centraal?

…ook op achterliggende pagina’s

80 % van de bezoekers komt niet via de startpagina binnen op jouw website. Reserveer dus ook op achterliggende pagina’s een opvallende plaats voor jouw zoekfunctie.

Verwerk zoektermen in je content

De LCP-zoekfunctie screent verschillende velden in de modules. Stemt de zoekterm die een gebruiker ingaf overeen met een woord in een van de tekstvelden van een pagina, verschijnt die als zoekresultaat. Verwerk in je teksten en titels dus termen waar je gebruiker op zoekt.

Speel met je content en metadata continu in op de actualiteit of nieuwe inzichten

Verzorg je metadata

Meta description

In het overzicht van je zoekresultaten op je website of op een zoekmotor, kan je korte info meegeven door het veld “Meta description” in te vullen. Gebruik belangrijke trefwoorden in een informatieve tekst. Zeker bij landingspagina’s is dit een meerwaarde.

Zoekwoorden

Sommige zoekwoorden kan je niet opnemen in je titels of teksten. Vaak gaat het om synoniemen uit de spreektaal, zoals container- ipv recyclagepark of vuilnis- ipv huisvuilzak. Neem deze woorden op in het veld "Zoekwoorden".

Inwoners zoeken nog vaak naar de openingsuren van “het gemeentehuis”, ook al doopte jij dat om. Al eens getest welke zoekresultaten dit op je website geeft? Misschien moet je het zoekwoord “gemeentehuis” opnemen bij je contact “Onthaal” of “Administratief centrum”.

Meten is weten

Ook jouw collega’s aan de front desk weten welke info je inwoner zoekt

Kom te weten welke informatie jouw gebruiker zoekt, en speel daar op in. Via tools als Google Analytics kan je zien welke pagina’s de gebruiker bezoekt en welke zoektermen hij gebruikt.

LCP biedt een module “zoekresultaten” aan waarmee je ook zicht krijgt op de zoektermen waarvoor een gebruiker geen resultaten vindt. Handig om met je content en zoekwoorden op in te spelen!

Organogram, tuinhuis, goed gedrag en zeden of gras maaien op zondag: ze staan in de top 10 van zoektermen waar gebruikers op een gemeentelijke LCP-website geen resultaat voor vinden. Staan ze al in jouw zoekwoorden?

Ook jouw collega’s aan de front desk kunnen je ongetwijfeld vertellen waar je inwoner naar op zoek is.

Work in progress

Speel met je content en metadata continu in op de actualiteit of nieuwe inzichten.  

LCP Zoekfunctie

Bij LCP optimaliseren we constant de zoekfunctie.  

Zodra je een stuk van een woord ingeeft, suggereert de zoekfunctie enkele webpagina’s. 

Vandaag kan de zoekfunctie al om met de meeste schrijf- of typfouten. Ook bij het ingeven van zinnen of vragen in het zoekveld, krijg je resultaten.

Op jouw overzicht met zoekresultaten wordt onder de titel het stuk tekst weergegeven dat relevant is. Dat kan de meta tag description of introtekst zijn, maar ook de tekst rond jouw zoekterm. 

De toekomst

Meer dan 20 % van de Belgische surfers tussen 16 en 64 gebruikt reeds voice commands om vragen te stellen aan een zoekfunctie. LCP kan deze technologie voortaan ook implementeren.

In onze nieuwe websites kunnen in de suggestieve zoekresultaten ook openingsuren en foto's verschijnen. 

Ook titels van openingsuren en bepaalde velden (vb. kostprijs in IPDC) zullen geïndexeerd worden.