Een tekst schrijven voor jouw website lijkt op eerste zicht eenvoudig, maar niets is minder waar. Met vijf eenvoudige tips zetten we je graag op de goede weg.
1. Begrijp je bezoekers
Om een goeie tekst te kunnen schrijven voor je website, dien je eerst te begrijpen hoe mensen een website lezen.
Mensen lezen online anders dan offline. Het online leesgedrag is taakgericht. Gebruikers komen naar jouw website met een duidelijk doel en om dit te bereiken zijn ze erg ongeduldig. Daardoor gaan ze de tekst scannen en gaan ze zo meteen op zoek naar de juiste info. Gevolg hiervan is dat gebruikers slechts 28% van de tekst op een pagina lezen.
Bovendien bekijken websitebezoekers 80% van hun bezoektijd de content boven de paginavouw. Dit is de informatie die zichtbaar is zonder dat we hoeven te scrollen. Ook gaat onze aandacht voornamelijk naar de linkerhelft van een pagina (69%).
Het leesgedrag van jouw bezoekers begrijpen is dé sleutel tot het schrijven van een goeie tekst op je website.
Allemaal erg interessante info dus, maar welke conclusies kunnen we hieruit trekken?
- Zorg ervoor dat de zoekbalk, het menu en de toptaken meteen zichtbaar zijn en opvallen.
- Plaats de zoekbalk en het menu op een logische plaats (rechtsboven), want daar gaan we er meestal naar op zoek.
- Bij informatieve websites lezen we eerst de tekst, pas daarna bekijken we de afbeeldingen. Reden hiervoor is dat foto's gebruikt worden om te overtuigen en vaak aanwezig zijn voor marketingdoeleinden. De gebruikers is hierdoor bannerblind. Vermijd dus afbeeldingen met tekst, zeker omdat ze ook niet toegankelijk zijn.
- Is het nu in een titel, volledige tekst, alinea,... Zorg dat de eerste woorden (bij voorkeur eerste woord) meteen duidelijkheid schept over wat de bericht/tekst/alinea gaat. Gebruikers scannen logischer wijze de eerste woorden. Als ze daar niet vinden wat ze willen, gaan ze verder. En hoe verder ze moeten gaan, hoe meer ze afhaken.
2. Kies een goeie titel
Het belang van een goeie titel? Dit stukje tekst is het eerste wat mensen zien op jouw website, jouw sociale media, een nieuwsbrief, alle zoekmachines,... Op basis van de titel zal een gebruikers dus erg vaak moeten beslissen of hij al dan niet gaat doorklikken.
Zorg dus voor een korte maar krachtige titel. Als jouw titel in één woord kan, perfect! Kan dit niet? Zorg dan vooral dat het belangrijkste woord in de titel helemaal vooraan staat. Kies daarnaast een duidelijke titel. Gebruik geen woordspelingen of marketingtermen. Gebruikers zijn allergisch voor reclame en slaan dergelijke titels heel snel over tijdens het scannen.
3. De omgekeerde driehoek
Zorg ervoor dat jouw website opgebouwd wordt vanuit een omgekeerde driehoek. Hoe belangrijker de info, hoe hoger deze op jouw pagina dient te komen. Plaats de belangrijkste info (zoals toptaken) altijd boven de paginavouw.
Dit geldt ook voor de eerste alinea. Hierin beantwoord je idealiter al meteen de wie-, wat-, waar-, wanneer-, waarom- en hoe-vraag. Op basis van die eerste alinea kan de gebruiker dan eenvoudig beslissen om al dan niet de verdere info te gaan lezen. Een eerste alinea van +-200 tekens is een goed richtpunt. Je kan deze ook steeds uitlichten in het vet of cursief zoals in de krant. Zo leg je de nadruk op de belangrijkheid van deze info en maak je het scannen gemakkelijker.
4. Zorg voor structuur
Niets vervelender voor een gebruiker dan het zoeken van specifieke informatie in een lange en zware blok tekst.
De eerste stap om een tekst te gaan structureren is het toevoegen van alinea's. Wees daarbij zeker niet bang van kortere alinea's en zinnen. Een goeie tip is om kortere zinnen of alinea's af te wisselen met langere. Zorg voor voldoende witruimte tussen de alinea's zodat het onderscheid duidelijk is. Gebruik daarnaast ook opsommingstekens in plaats van vele komma's na elkaar. Dat maakt het scannen van een tekst al heel wat aangenamer.
Wat met tussentitels? Deze zijn niet noodzakelijk, maar kunnen vaak wel handig zijn voor een gebruiker om de tekst te gaan scannen bij langere teksten.
5. Schrijf actief
Actieve zinnen zijn vooral korter, directer en levendiger. Passieve zinnen daartegenover zijn vaak omslachtig, onpersoonlijk en herken je vaak door worden of zijn gecombineerd met een voltooid deelwoord. Met onderstaande drie tips maak je van jouw tekst alvast een actief stuk:
- Zoek de werkwoorden zijn, hebben en worden (ook vervoegingen) en vervang ze.
- Vermijd voltooide deelwoorden (geschreven, gedaan,…).
- Kunnen, zullen en mogen zijn vaak overbodig.