Een gemeentelijke website vandaag (en morgen)

Hoe moet een gemeentelijke website er vandaag uit zien? We geven alvast onze tips & tricks mee. Met het iCordis CMS zet je ze om naar de nieuwe website voor jouw lokaal bestuur.

Klantgericht homepage 

Een gemeentelijke website moet vooral klantgericht zijn en niet langer vertrekken vanuit het aanbod van de gemeente. De navigatiestructuur is nu eerder thematisch dan gebaseerd op diensten. Om het de burger nog makkelijker te maken, werken gemeentes met toptaken: het uitlichten van populaire pagina’s op de homepage. Met een aantal CTA’s (call-to-actions) verkrijg je een website gericht op de burger.

Deze praktische CTA’s (call-to-actions) nemen de overhand op banners of wisselende beelden, die de burger minder snel naar de juiste informatie leiden.

Om het de burger nog makkelijker te maken, werken gemeentes met toptaken: het uitlichten van populaire pagina’s op de homepage

Krachtige zoekfunctie

Wat de burger niet in één opslag terugvindt, zoekt hij op in de zoekfunctie. Die moet een prominente plaats innemen en op een krachtige manier de juiste informatie aanbieden. Via activiteiten en nieuwsberichten in de kijker op de homepage kan het lokaal bestuur ook informatie pushen. Deze items zijn up-to-date en relevant.

Elke pagina is belangrijk

Het grootste deel van de bezoekers komt vanuit een zoekmotor als Google meteen op een dieperliggende pagina in jouw website terecht. Zij krijgen de homepage niet te zien. Elke detailpagina moet dus gebruiksvriendelijk, informatief en to-the-point zijn.

Elke pagina krijgt een transparante structuur, met een mogelijkheid om relevante links én een zoekfunctie te tonen. 

CTA's

Het CMS biedt de mogelijkheid om duidelijke call-to-actions in te voegen op de plaats waar ze horen. Dit niet enkel naar een online aanvraag, maar ook om een afspraak te maken, een melding te doen. De tekst op de CTA kan je ook aanpassen naargelang het gebruik.

De toekomst

We zien bij diverse steden en gemeenten pogingen om de burger een gepersonaliseerde surfervaring te bieden. 

Dit kan door effectief te werken met een lijst voorkeuren die de burger aangeeft. Of uiteindelijk ook z’n surfhistoriek bijhouden en deze dan tonen op het moment hij zich de volgende maal aanmeldt.

Verder zien we voorzichtige initiatieven tot inspraak en participatie. Dit kan door het inzetten van sociale media of specifieke modules.